Empatija i život jednog farmaceuta iz ugla Sandre Brezo

Farmaceuti imaju veoma značajnu ulogu u održivosti zdravlja, svjetodavnom pogledu i humanoj ulozi, koji se održavaju između pacijenta i njih samih. Mnogo je stigmatizacije, zatvorenosti i negodovanja u pogledu ove profesije koja se nemali broj puta povezuje sa farmaceutskom industrijom, trgovinom i nekim drugim negativnim svojstima, a koji kvare ugled farmaceutske struke i samih farmaceuta. Da stvari nisu takve kakve izgledaju i da se ne treba voditi predrasudama, te koliko je težak ili jednostavan ovaj vid poziva, za Baglamu je odgovorila neobična i draga Sandra Brezo.

Vrlo ste pozitivna žena, koja plijeni svojom jednostavnosti. Za one koji Vas manje poznaju tko je to Sandra Brezo?

- ☺. Koliko god da znam da sam “prodorna žena” uvijek se postidim kad mi daju epitet – jednostavna, dama i slično, jer sebe uvijek zamišljam kao komplikovanu, prodornu i jaku. Često su mi kolege govorile, “onako sitna žena, a kada progovori”…. U suštini Sandra je mnogo “srčana i emotivna” osoba, kako je moj pokojni tata govorio “ osjećajna nježnica”. I sada dok pričam o tome kako mi je on tepao, meni je izuzetno teško, jer koliko god da sam oštra, prodorna, jednostavna sa jedne strane, ja kada volim zaista volim do srži. Sanjar sam! Život, nažalost, često gledam kroz ružičaste naočale što me često košta u poslu i odnosu sa ljudima, ali ja ne želim drugačije. Biram da dajem sve. Ko želi neka uzme, ko ne želi neće me imati zauvijek. Voljela bih da svi ljudi znaju da nam nikad ne mogu uzeti, koliko mi možemo da damo… I koliko meni život vraća kroz mog supruga, sina, majku, sestre, moju prijateljicu i sabornicu Milijanu – zapravo moje ljude. I mislim da je to nešto što zapravo Sandru opisuje. Sanjar, romaničar, zaljubljenica u život. U dobrotu. Ljubav. Zapravo ste dobro rekli… JEDNOSTAVNA SAM. 

Što za Vas osobno znači farmaceutski poziv?

- U ovom sad momentu kada me pitate, farmacija za mene znači zaista mnogo. Tokom rada sam se profilisala u to da želim da budem farmaceut koji mijenja apotekarski poziv, iako sam uvijek mrzila rad u apotekama. Jer ja volim da budem u pokretu. Međutim kao zdravstveni profesionalac, možete mnogo toga da uraditi kroz apoteku, jer tu najviše komunicirate sa ljudima. Moja želja je da kroz rad tokom svog života dajem ljudima svu potrebnu pomoć i unaprijedim zdravlje svakog čovjeka koji je spreman za to. Život po meni ne mora da bude dug, ali je jako važno da bude kvalitetan. A unapređenje zdravlja povećava kvalitet života.



U posljednje vrijeme se vrti pojam "farmaceutska industrija". U kojem kontekstu se on smatra negativnim?

- Prije ćete reći “farmaceutska mafija”. 😂 To je meni iskreno presmiješno. Mi na ovim našim divnim, lijepim prostorima smo navikli na teorije zavjere… Na političke predrasude, pa će vam, ukoliko ste i zaslužili, neko mjesto, borili se, reći da ste uspjeli uz pomoć nekoga. Što se tiče negativnih stvari u vezi farmaceutske industrije mišljenja sam da su zapravo u kontekstu neukih i neobrazovanih ljudi koji nemaju pametnija posla nego da vode teorije zavjere. Smatram da je predivno što se farmaceutska industrija razvija, kao i grane medicine, jer danas imamo  mnogo bolesti koje vrlo lako liječimo, a prije smo umirali od njih. Imamo operacije koje se danas rutinski rade, sa ciljem unapređivanja života pacijenata – i ja tu ne vidim ništa negativno. Uvijek krećem od sebe. Farmaceutsku industriju vidim i gledam zapravo jednim sredstvom koje pomaže meni, ljudima oko mene i mojim pacijentima da žive bolji, ljepši te kvalitetniji život. A ako neko ima negativan kontekst prema farmaceutskoj industriji- Bože moj, šta bismo sada!

Vrlo ste otvoreni prema životu i prihvaćate ga s mnogo prirodnosti. Koliko je bitno prirodno u framacuskom jeziku?

- Jako je bitno. Meni često kažu da sam neobična magistra. I da sam drugačija od drugih. Ne znam zapravo šta je to drugačije, ja smatram da svaki zdravstveni radnik treba da bude prirodan, zapravo. Opusti pacijente i korsnike usluga Apoteke, naročito kod ljudi koji su jako bolesni poput onkoloških ili recimo psihijatrijskih bolesnika.  Njima treba pažnja i prirodnost – koju trebaju da osjete da bi bili bolje, te da bi vam vjerovali.

Što je osnovni razlog komunikacijske kolizije između ljekara i farmaceuta?

- Mislim da je sujete. I kod jednih i kod drugih. Ja problem sa tim nemam. Ko želi neka sarađuje sa mnom. Ko ne želi i ne mora. Kolizije su realno i između farmaceuta međusobno, a koliko znam I između ljekara. Tako da… Ko bi krive Drine ispravio. Kad shvate da zapravo trebamo sarađivati zbog dobrobiti pacijenata, tada će nam svima biti bolje.

Stigma koju nose farmaceuti prisutna je u pojmu kako su to samo trgovci. Farmaceut je osoba koja je savjetnik, slušatelj i osoba koja donosi najbolje rješenje za pacijenta. Kako se nositi s neugodnim iskustvima u ovoj profesiji?

- Pa ne znam baš da li je pametno da mene saslušate. 😄 Jer ja često znam da budem drska kad vidim da neko pokušava da me umanji kao stručnjaka na bilo koji način. Negdje uvijek morate postaviti granicu da poštujete dovoljno sebe. I da ne dozvoljavate ni zbog koga ili čega da svako ima pravo doći u Apoteku i ponašati se kako hoće. A opet sa druge strane da pružite maksimalnu uslugu zbog dobrobiti kako Zdravstvene Ustanove  gdje radite  ili vase, tako i vas samih. Jedan balans je u suštini potreban. Kao i jedan alat, koji ja lično smatram najbitnijim - ZNANJE. Znanje će vas izdići  iz toga da ste trgovac, naučiti vas da balansirate,  povećate svoje samopouzdanje, vještine, itd. Samim tim biće skoro pa nemoguće da vas svi vide kao trgovca. 



Ponekad su metode za laku prodaju vrlo učinkovite. No, jesu li i istinite? Kako procijeniti lažna tržišta lijekovima, suplementima i drugim preparatima za njegu?

- Prepoznate ih tako što iza njih ne stoji PRAVA ZDRAVSTVENA USTANOVA. Niti pravi zdravstveni profesionalac. Ili ako vidite recimo neku senzacionalnu vijest (ja sam nedavno vidjela vijest kako su farmaceuti pretukli jednu poznatu doktoricu) zato što ona kao preporučuje lijek protiv sniženja krvnog pritiska. Pri tom je to članak iza koga ne stoji Naučni časopis, ne stoji potpis ljekara i tu je i reklama, baš za taj proizvod. Mislim lako je prepoznati, ali nažalost ljudi to kupuju. Jedini savjet koji bih ja dala da lijekove, suplementaciju, dermokozmetiku kupujete u Apotekama ili određene proizvođače. Posavjetujte se sa ljekarom ili farmaceutom prije upotrebe bilo kog proizvoda te obavite kupovinu. Ukoliko želite online da nešto kupite, sada na svakom sajtu apoteke ili klinike imate i online savjetovanje od stručnog osoblja. Pa pitajte zapravo.

Jesu li današnji ljudi svjesni važnosti njege i održavanja zdravlja na ispravan način? 

- Svjesni su važnosti sve više, ali po mom mišljenju ne na ispravan način. Uvijek, ali uvijek savjet sa zdravstvenim profesionalcima prije upotrebe bilo koje kreme, suplementacije, a o lijeku ida ne pričam.

Na koji način farmaceuti proširuju svoje znanje? Jer svijet se ne završava nakon fakulteta.

- Farmacija je živa nauka. Uvijek, ali uvijek imate nešto da učite. To je prosto neminovno kada je farmacija u pitanju. Da uvijek, ali baš uvijek trebate da se usavršavate. Budući da me je uvijek zanimala akademska zajednica, ja sam upisala Magistarske studije iz kozmetologije, zbog usavršavanja u tom smjeru , ali i u smjeru akademskog rada -  nadam se da ću i raditi na fakultetu. U jednom periodu sam se usavršavala u području suplementacije, čitajući najnovija istraživanja, članke i stručne časopise na koje sam pretplaćena.

Što je potrebno otkriti u sebi kako biste bili odličan farmaceut?

- Mislim da sam u dosadašnjim svojim odgovorima poprilično i rekla. EMPATIJA je nešto što zdravstvenog profesionalca može da istakne od drugih. Ne samo farmaceuta, već svakog. Posvećenost ljudima od srca, zainteresovanost da pomognete nekome, je zaista od velike važnosti. Ukoliko smo zainteresovani da pomognemo nekome, da otkrijemo šta je to što nekoga tišti, mi ćemo uspjeti u svemu. U ovom surovom nekakvom vremenu, trebamo da otkrijemo u samim sebima koliko je zapravo “čovjek čovjeku potreban”. Ali onaj čovjek koji će stajati uz tebe. Biti tu. Samo biti tu. Baš onako kako treba.


Ovaj poziv ne može biti ispunjen letargijom i mlakošću zasnovani rješenjem upotrebe paracetamola jer kod nekoj on sve rješava. Kako i koliko farmaceut može pomoći ljudima u upoznavanju korištenja pravog lijeka za određeni problem a da to nije uzimanje na svoju ruku?

- Farmaceuti su, ja volim da kažem, “doktori za lijekove”.  Ovaj intervju bih ostavila u potpunosti posvećen sebi, pa neću baš ni ulaziti u to kako drugi rade. Farmaceut je po mom mišljenju jedna od najznačajnijih karika u zdravstvenom sistemu. Mislim da i ljudi oko nas ne razumiju prije svega, zbog pogrešne slike, uvjerenja o farmaceutskoj industriji, značaj farmaceuta, ali i apoteke kao JZU. Farmaceuti su zadnja linija između pacijenta i lijeka. Učestvuju u tome kako pravilno koristiti lijek, koje lijekove mogu piti zajedno, koju suplemenatciju uz iste, itd. Učestvuju kroz savjetovanja i podršku o redovnoj upotrebi lijeka.

Kojom biste motivacionom farmaceutskom porukom zaključili ovaj razgovor za Baglamicu?

- “Šta je život par koraka, malo tuge I meraka….” . Pa hajde da nam kroz zdravlje i mentalno I fizičko bude u životu što više meraka. U zdravlje!

Vaša magistra Sandra.










Primjedbe