Katalizator inspiracije - Petar Tuka

Pojam znanstvenik često nas asocira na osobu koja je djelovala davno, doprinijela određenoj grani znanosti ili znanosti u cjelini. I iznova imamo krive predodžbe. Dobri i sjajni znanstvenici mogu biti oko nas a da toga vrlo često nismo svjesni. Oni prolaze mimo nas kao skromni ljudi, puni ljubavi prema istraživačkkoj djelatnosti i donose nova rješenja koja nam mogu biti od velikoga značaja.

Takav je i Petar Tuka. Nenametljiv, jednostavan, jedinstven i pun znanja za svoje trenutne godine. Baglama je odlučno prišla ovom mladom znanstveniku, koji nam je srdačno tovorio vrata svoje ljubavi prema kemiji, ali i drugim segementima njegova žviota. 



Za čitatelje Baglame želimo otkriti tko je Petar Tuka. Kako biste samome sebi rekli tko ste?

- Moram priznati da je jako teško i nezahvalno govoriti o sebi, prije svega što smatram da o svakoj osobi trebaju govoriti druge osobe kao i sama djela te osobe, ali ja ću se potruditi reći nešto ukratko o sebi. Petar Tuka je dvadesettrogodišnjak iz Kiseljaka, malog mjesta u blizini Sarajeva. Završio sam I. ciklus studija na Prirodno-matematičkom fakultetu Univerziteta u Sarajevu i stekao titulu Bakalaureat/bachelor kemije. Znatiželjna sam, marljiva i odgovorna osoba koja teži stalnome usavršavanju i stjecanju novih znanja. Ako pitate ljude iz moga okruženja svi će Vam reći da sam kao i svaki znanstvenik nepresušan izvor informacija, barem kada je riječ o prirodoslovlju te da sam uvijek spreman naučiti nešto novo, ali također i podijeliti svoje znanje s drugima.  

Iako ste mladi, do sada ste doživjeli sjajne rezultate u vlastitoj izgradnji. Što Vas je najviše ojačalo na tom putu?

- Definitivno je to bila moja znatiželja i želja da steknem što više znanja i da pronađem odgovore na mnoga pitanja koja sam sebi postavljao još u djetinjstvu. Osim toga, moja najveća snaga i podrška su moji roditelji i moja dva brata. Oni su moje zvijezde vodilje i kompas koji me održava na pravome putu. Oni su ti koji me motiviraju da i dalje rastem i koračam hrabro prema svojim ciljevima. 

Budući da ste nedavno diplomirali na Prirodno-matematičkom fakultetu u Sarajevu na Odsjeku za kemiju, što Vas je dovelo baš na to mjesto osobne i znanstvene izgradnje?

- Mene su od malena fascinirala brojna pitanja koja su vezana za prirodu. Na neka sam pitanja odgovore pronalazio u raznim enciklopedijama ili znanstvenim emisijama, ali na neka pitanja nisam mogao pronaći odgovore. Čak i kada bih uspio naučiti nešto novo i odgovoriti sebi na postavljeno pitanje moja znatiželja bi i dalje rasla i htio bih naučiti još mnogo toga. Stoga i nije bilo čudno što su mi još u nižim razredima osnovne škole omiljeni predmeti bili matematika i priroda i društvo. Kasnije, u petome razredu najviše su me zanimali priroda i zemljopis, ali sam kasnije shvatio da su me zapravo najviše zanimali dijelovi koji upravo uključuju kemiju. Kemiju sam otkrio u šestome razredu. Premda je tada nisam imao kao predmet počeo sam je samostalno istraživati i izučavati i shvatio sam da postoji nešto čarobno u ovoj znanosti. U završnim razredima osnovne škole postalo je jasno da mi je kemija najdraži predmet, što je primijetila i moja nastavnica kemije i rekla mi da ću jednoga dana biti kemičar. U tome periodu bio sam okupiran drugim pitanjima poput odabira srednje škole tako da i nisam razmišljao o kemiji kao potencijalnom zanimanju. Upisao sam gimnaziju i tada je moja ljubav prema kemiji počela još više izlaziti na vidjelo. Imao sam tu čast i sreću da mi je kemiju predavala profesorica Tatjana Miočević Tasić koja je prepoznala moj potencijal i koja je objeručke prihvatila raditi sa mnom i polako me uvoditi u svijet znanosti. Mnogo toga me naučila, a ono na čemu sam joj neizmjerno zahvalan je to što me naučila razmišljati kao kemičar. Kada je došlo vrijeme odabira fakulteta znao sam da je to to- kemija je bila moj izbor. 

Što za Vas osobno predstavlja kemija? Je li kemija više od znanosti ili ljubavi?

- Kemija je sve što možemo zamisliti. Ako pogledamo oko sebe, sve oko nas je kemija. Meni osobno kemija predstavlja nepresušan izvor ideja, način razmišljanja i dolazak do brojnih odgovora. Često su nam na fakultetu govorili da je ljubav kemija, ali da vrijedi i obratno. I uistinu meni kemija predstavlja posebnu vrstu ljubavi. Sa svakim novim uspjehom ta ljubav je sve jača i jača. Kada jednom zavolite kemiju ona postaje ljubav za cijeli život. 

Fluorescencija

Koliko je kemija kao znanost važna u čovjekovu životu danas? Je li istražena u potpunosti?

- Kemija je veoma važna čovjeku još od njegovih početaka. Život se razvio zahvaljujući kemijskim tvarima i njihovim reakcijama. Na kraju krajeva, u ljudskom organizmu se odigrava na tisuće kemijskih reakcija i zahvaljujući kemiji naši organizmi funkcioniraju. Zahvaljujući kemiji dišemo, volimo, osjetimo mirise, i još mnogo toga. S druge strane brojna su otkrića u kemiji promijenila čovjekov život iz korijena i učinila da čovjek danas ima svu udobnost i lagodnost života. Međutim, kemija nije istražena u potpunosti i mnoge se stvari tek trebaju istražiti. Moguće je raditi na sintezama novih materijala, ali i novih kemijskih spojeva kao što su primjerice lijekovi. Osim toga, potrebno je objasniti još mnoge procese i pojave iz prirode a u čijoj se pozadini krije kemija. Kemija može biti od velike koristi i u pogledu zaštite okoliša, što kemičarima daje veoma važan zadatak. I još mnogo toga... Upravo u tome i jest ljepota kemije jer pruža bezbroj mogućnosti. 

Koje pozitivne strane kemije najradije ističite u razgovoru s drugima? Koliko joj se uopće daje prostora?

- Ono obično što pokušavam objasniti drugima je to da je kemija svuda oko nas, da kemija nije nužno nešto loše i nešto dobiveno umjetnim putem. Dapače, kemija kao prirodna znanost sastavni je dio prirode. Kemija je razlog zašto lišće mijenja boju u jesen i iza svake boje stoji različit kemijski spoj i mehanizam njegovog nastajanja. Kemija je razlog zašto osjetimo miris cvijeća, parfema ili kiše i zašto razlikujemo okuse. Zaljubljenost, sreća, adrenalin, tuga- sve je to kemija. Također mnoge kemijske reakcije su pozadinska priča mnogim procesima poput pripremanja zimnice i proizvodnje rakije iz voća. U razgovoru s drugima može se zaključiti da kemija i nije baš omiljena pa me često pitaju kako se mogu baviti time i obično svi naglase da im je to uz matematiku i fiziku bio najteži, a nekima i najgori predmet tijekom školovanja. Stoga se običnom trudim objasniti ljudima da se s kemijom susreću svakodnevno, da može biti jako zanimljiva i da nije strašna koliko se čini. Smatram da bi se kemiji, kao i drugim prirodnim znanostima, definitivno trebalo dati više prostora i upoznati ljude da kemija nisu samo različite formule, jednadžbe, strukture teško čitljivih kemijskih spojeva nego da je kemija prisutna svuda oko nas. 

Sok od crvenog kupusa kao prirodni pH indidkator

Mladi ljudi su često u nedoumici kada je riječ pri odabiru fakulteta. Kojom mišlju ste se vodili kada ste odlučili svoj životni put posvetiti ovom pozivu?

- Ja sam prije svega odabrao ono što me čini sretnim, ono što volim i ono za što sam smatrao da je moj poziv. Vi kada radite ono što volite nebo vam je granica. I stalno težite novim ciljevima i nikada vam nije dosta. I uvijek naučite nove stvari. Ključ sreće je pravi odabir. Ja bih poručio mladim ljudima da odaberu ono što ih ispunjava i čini sretnima, ali također da nije strašno ni pogriješiti u odabiru. Slušajte svoje unutarnje ja- to ste vi. 

Gdje se radije vidite u učionici kao profesor/predavač ili u laboratoriji?

- Moram priznati da mi je na ovo pitanje najteže dati odgovor jer se ne mogu odlučiti. Ono o čemu sam oduvijek sanjao je da stojim iza katedre i da prenosim svoje znanje i iskustvo na mlade ljude. Htio bih prenijeti svoju ljubav prema ovoj čarobnoj znanosti i naučiti te mlade ljude da znanja iz kemije primijene u svakodnevnome životu. Osim toga, kao i svaki znanstvenik imam i želju da se bavim istraživanjem tako da se osim u učionici vidim i u laboratoriji. Rad u laboratoriji je nešto posebno, kao i osjećaj kada shvatite da vam je istraživanje uspjelo. Najbolja opcija bi bila kombinacija nastave i istraživačkoga rada. To bi bio pun pogodak. 

Je li kemija kao znanost danas podcijenjena? Postoji li dovoljno mjesta i prostora za sve kemičare? 

- Kemija je sastavni dio čovjekovog života još od prapovijesnog doba, međutim kao znanstvena disciplina kemija je relativno mlada. Unatoč tome što je kemija mlada prirodna znanost ona je u kratkom vremenskom periodu dala odgovore na mnoga pitanja i objasnila je mnoge nedoumice. Također, na mnoga se pitanja tek treba odgovoriti te smatram da postoji dovoljno mjesta i prostora za sve kemičare. Kemija je definitivno znanost budućnosti. 

Sudjelovali ste na značajnom natjecanju BiH-3 Minute Thesis Competition. Koje iskustvo nosite s ovog natjecanja?

- BiH-3 Minute Thesis Competition je natjecanje koje mi je pomoglo u stjecanju novih vještina. Također, pomoglo mi je da izađem iz svoje zone komfora i medijski se eksponiram čemu ranije nisam bio rad. Ono što smatram najvećim uspjehom je to što sam upoznao mlade i perspektivne ljude koji se nalaze širom svijeta i što nam to otvara vrata potencijalnim budućim suradnjama. Ovom prilikom bih se zahvalio svim organizatorima i sponzorima natjecanja i pozvao sve mlade ljude koji rade na vlastitim istraživanjima da se naredne godine prijave na ovo natjecanje jer se radi o predivnom iskustvu iz kojeg ćete izaći svi bogatiji za nova iskustva i poznanstva. 


Kemija je kreativan predmet izučavanja. Kojem profilu ljudi biste ju preporučili kao takvu?

- Kemijom se mogu baviti svi koji su kreativni i znatiželjni. Pokretač svega je želja za istraživanjem i pronalaskom odgovarajućeg puta do odgovora. Naravno tu je i entuzijazam za otkrivanjem novih stvari i potvrđivanjem postavljenih hipoteza. Ako ste marljivi, željni novih znanja, istraživanja i eksperimentiranja- kemija je pravi izbor za Vas!

Sintetski polimer


 Što biste kao kemičar poručili čitateljima Baglame?

- Mi kemičari često koristimo katalizatore u svojim istraživanjima. Katalizatori su tvari koje pomažu kemijskim reakcijama da se odigraju brže i oni na neki način usmjeravaju kemijsku reakciju te omogućavaju dobivanje željenog produkta reakcije. Ja bih htio biti katalizator te usmjeriti i potaknuti čitatelje Baglame da više čitaju o prirodnim znanostima, da se ne plaše novih znanja i kemije. Bilo bi mi drago da netko promijeni svoje mišljenje o kemiji i zavoli prirodne znanosti te da se netko odluči biti znanstvenik. To bi itekako bio željeni produkt ovog razgovora.  


Primjedbe