Putovanje koje traje vječno

 
Skladatelji su kroz povijest nalazili nadahnuće u prizorima i ljudima kojima su bili okruženi. Ali i u vlastitome životu, kao i u apsolutnom glazbenom sadržaju. U pohlepnoj utrci za materijalizmom zaboravili smo tragati za nadahnućem. I zato je, ono što je nekoć bila svakodnevnica, postalo ponovno otkriće u kojem se živi trenutak.



Skladba Bartolomejevo putovanje skladba je koja nam jasno signalizira da je zaustavljanje u trenutku važno kako bismo ulovili nešto nesvakidašnje i tako se oplemenili. Mnoge su specifičnosti koje u ovoj skladbi upućuju na iznimno jaku i poučnu simboliku. 

 Prvi korak na ovom zajedničkom putovanju je programnost očitovana u naslovu skladbe. Ako ne poznajemo Bartolomejev život osobno ili nemamo/nismo imali blizak doticaj s njim, skladatelj nas suptilno potiče da razmišljamo i tragamo za simbolikom kroz vlastito putovanje. Jer svi smo dionici ciklusa koji se život zove. Ako pak poznajemo Bartolomeja, onda će se snagom mašte početi nizati slike zajedničkih trenutaka koje ste/smo doživjeli s Bartolomejem. 

Skladba Bartolomejevo putovanje pisana je u formi roda, s promjenjivim tempom i karakterom u okvirima četverodobne mjere, koji se kao takvi mogu naći u našoj svakodnevnoj putanji. Klasični oblik ronda imao je čvrstu formalnu strukturu. Pravilnost i simetričnost ocrtavali su jednostavnost u jasnoj formalnoj konstrukciji. Skladatelj Čavlović iznenađuje nas razbijanjem klasične čvrstoće uvođenjem šubertovskog uvoda u prvu temu. Slušamo li pažljivo, čut ćemo kako se u prvom taktu uvoda melodija kreće protupomakom, što simbolično asocira rođenje, cvjetanje, početak jednog života. Largo, tempo kojim počinje skladba, dostojanstveno i pomalo svečano, baš kakvo je i samo rođenje, dovodi nas do dva akorda kroz koja nam skladatelj postavlja pitanja o smislu života, načinu življenja, putanjama, preprekama i našoj unutarnjoj zvučnosti. A onda se polako spuštamo do prve teme.

Plesni karakter prve teme asocira na vedrinu djetinjeg, nevinog odrastanja, ali i prvom ironijom života s kojom se kao djeca susrećemo. Isprekidani osminski puls u pratnji lijeve ruke podsjeća na bockanja i kušnje mladenačkog života. U motivu bezbrižnosti i sigurnosti vraćamo se zaigranosti, ali i novim kušnjama odrastanja. No, sada čvršće, sigurnije, ustrajnije. 

Promjena tonaliteta u temi B simbolizira novu fazu života. Iako je promjena tonaliteta u ranijim epohama imala za cilj povećati napetost, Čavlović nas suptilno vodi u novu dekadu zajedničkog nam putovanja. Pokretljivost i impulzivnost odraz su slobodoumlja kojeg doživljavamo u adolescentskoj fazi. U ovom slučaju skladatelj nije samo graditelj motiva, nego mu pristupa kao pedagog, psiholog, čak i kao roditelj, prisjećajući se da je i sam bio adolescent i podsjećajući nas da smo i mi sami bili ili smo još uvijek u toj fazi. U B temi nalazimo trag autobiografskog motiva, u osminskom pokretu lijeve ruke, koji asocira na duh rock glazbe, a kojom se u mladosti skladatelj i sam bavio. Sjećanje i dojmljivost u ovoj temi odraz su Čavlovićeve darežljivosti.

I baš u trenutku kada smo pomislili da smo dosegli vrhunac, neodvojivi impuls jednog razdoblja života, tijek razigranih misli otkida pojava oznake ritardando kojom nas skladatelj vraća u temu A i podsjeća na brige koje nisu napustile naše odrastanje.

U skraćenom obliku teme A bockaju kušnje koje nas dovode u novu fazu i ponovno postavljaju ona pitanja s početka, otvarajući nam vrata treće teme, teme C.

Karakter treće teme simbolizira zrelu fazu našeg životnoga putovanja. Onu fazu u kojoj nam mudrost i misaonost napajaju dušu. Akordska struktura otkriva nove dimenzije našeg putovanja. O sebi i vlastitome životu razmišljamo kroz horizontalne i vertikalne pokrete melodijske punoće. Treća tema ovog ronda simbolički prikazuje ono što smo bili, što jesmo i što ćemo biti. Njena nas građa uranja u smiraj, ozbiljnost, postojanost. Ne postoji lutanje. Postojimo mi, naša djela i još pokoji cilj kojeg valja ispuniti jer se rondo našega života još nije završio.

Skladatelj nam očinski, blago govori kroz glazbu. Ohrabruje nas, ali i upozorava da život nije jednostavan, lagan i uvijek divan. Akordska punina, punina je koju mi trebamo doseći našim djelovanjem, samostalnošću, odvažnim koračanjem, bivajući i ranjeni, ispunjeni bolima, ali i dalje ustrajni i jaka duha.  

Do konca skladbe ostaje još jedno podsjećanje na vrijeme iza nas kroz nastup tema B i A, a onda nas očekuje CODA kao potvrda na ono što smo činili ili trebamo činiti kroz naš životni vijek. Coda donosi motivski materijal poput teza, naputaka, podsjetnika ili fragmenata, reminiscencije na dosadašnje djelovanje.  

Završavamo onako kako smo počeli. U largu. Široki protupomak našeg života je pred nama. Jednu melodijsku liniju odnosi duboki registar simbolizirajući našu tjelesnu istrošenost, polagane pokrete umorna i od života iscrpljena tijela, dok se druga melodija kreće uzlazno, u visoki klavirski registar, oslikavajući svjetlost nebeske vječnosti koja čeka trenutak u kojem će obgrliti našu ispunjenu dušu. I dok čekamo potpunu, stabilnu, savršenu kadencu, skladatelj nam posljednjim akordom ovog djela daje prostora da razmislimo kako ovozemni život nema svoga kraja ako vjerujemo u život vječni. U njemu se nastavlja naše putovanje u nekom novom obliku, u nekom novom rondu. 




Profesor dr. Ivan Čavlović bio je moj profesor i mentor. Kada ste student jedini cilj kojeg imate je položiti sve ispite i dati uvjet za dalje. U mladenačkoj buntovnosti ne razmišljate kakvim ste osobama okruženi i koja je njihova svrha u vašem životu. Blagoslov njihove prisutnosti vidite tek onda kada zamijenite uloge i, ne nadajući se, vi nekome postanete profesor i mentor. Držati u rukama partituru koju je skladala osoba koju poznajete, s kojom ste imali priliku surađivati i od koje ste učili, razumski je nedokučiv osjećaj. Zamislite koliko bi svijet bio bogat da nakratko postanemo svjesni važnosti osoba s kojima upravo u ovom trenutku dijelimo prostor. Najbolji način da to dokučimo i budemo zahvalni što postojimo jedni za druge je da skladbu Bartolomejevo putovanje poslušamo u cijelosti. Neka prostor ispunjen glazbom bude odraz zahvalnosti za sve što je profesor Čavlović činio i još uvijek čini kroz svoj životni rondo.



S promocije albuma Voyage pijanista Bartolomeja Stankovića.
Sarajevo, 17. prosinca 2020. godine

Melisa Zerdo, prof.


Primjedbe