U
prosjeku čovjeku dnevno kroz glavu projuri 6200 različitih misli. Apsolutno je
nemoguće obujmiti količinu malih primisli i poveznica koje nastaju kreiranjem
svake. Tek kada razmislimo o tome, preplavi nas shvaćanje koliko je kompleksan
sustav ljudski um. Sve naše misli dolaze iz kreativnog centra u mozgu i svaka,
svejedno dobra ili loša, zasnovana na stvarnosti ili ne – proizvod je naše
mašte.
Velika i lako preskočiva ideja se krije iza Picassovih riječi: “Sve što možeš zamisliti, stvarno je.” Ipak, čovjeku je izgleda u prirodi bića da bude skloniji mišljenju i kreiranju, uvjetno rečeno, gorih ili negativnijih misli. Gorih u kontekstu misli zasnovanih na strahu, izrođenih iz scenarija kreiranih iz straha, sputanosti, nerazumijevanja. Više puta su se neuroznanstvenici, neuroplastični hirurzi, imunolozi i psiholozi bavili istraživanjima kojima su utvrđivali činjenice koje potvrđuju da stanje čovjekova uma uveliko utječe na njegovu kvalitetu života. No, ono što je također izrođeno iz višestrukih istraživanja jest i informacija da ljudi nisu ni svjesni koliko jednostavnije, brže i refleksivno razmišljaju na, za sebe, nepovoljan način.
To vrlo lako možemo i sami testirati. Ukoliko imamo neki plan za budućnost, a za čiju provedbu nismo sto posto sigurni, da li se prvo upitamo “Šta ako uspije?” ili možda ipak ono češće, poznato: “Šta ako ne uspije?”.
Takve
reakcije i odgovori na životne situacije postali su normalan obrazac djelovanja
današnjeg društva. Ipak, riječ normalno
ovdje treba uzeti s rezervom. Normalno je u smislu da je ustaljeno uslijed
razvoja i evolucije čovjeka kao pripadnika svijeta i okoline u kojoj egzistira
te faktora koji nju čine kao takvu. Hoće se reći, razumljivo je zašto naše reakcije u svakodnevnom bivstvovanju izvorište nalaze u
strahu. Međutim, ono što je prirodnije jesu
reakcije iz ljubavi. Ukoliko se postavlja pitanje kakve su to reakcije iz
ljubavi, odgovor je na prvu filozofski, ali zapravo vrlo jednostavan – sve one
suprotne strahu. Svaku odluku u danu koju donesemo valja ispitati iz kojeg je korteksa emotivne
inteligencije došla. Idem li danas na posao, jer volim što radim ili zato što
se bojim za egzistenciju i moram privređivati? Hoću li nazvati prijateljicu iz
bojazni da se ne udaljimo ili zato što joj stvarno želim čuti glas?
Ono što je fascinantno jeste da se ovakav pristup mislima, razmišljanju i življenju smatra radikalnim, eventualno izuzetno hrabrim, ali neodrživim. Zašto je to tako? Kad i tko nas je ubijedio da ne možemo misliti onako kako se osjećamo, a dejstvovati onako kako mislimo?
Sinergija
uma, duha i tijela je na vrhuncu kada živimo život iz ljubavi. Zbog toga je
važno znati ulogu mašte. Sve što možemo zamisliti, doista može biti stvarno.
Kako? Tako što uvijek imamo izbor odabrati kako se osjećati. Ukoliko se dogodi
da je čovjek sklon uvjetovanom reagiranju iz straha, vjerojatno će um dovesti i
do stanja overthinkinga, umnog burnouta i drugih sličnih, iscrpnih
fenomena. U tim slučajevima dobro je poslužiti se sociološkom imaginacijom, koja
kako objašnjava Giddens omogućava da shvatimo kako se mnogi događaji ne tiču
samo nas kao pojedinaca, nego su zapravo odraz puno većih pojava. Drugim
riječima, povremeno nam godi osjetiti se malima kako bismo shvatili svoju
veličinu i moć u punini! A najveća leži upravo u izboru misli, obrazaca
stvaranja mišljenja i donošenju sudova o životu. Naš život je isključivo zrcalo
našeg unutarnjeg stanja, a nikako utjecaja vanjskih faktora. Prema tome,
gledajmo da nismo siromašni. Da nismo oskudni u ljubavi i slobodi djelovanja iz
iste. Da nismo sputani i ograničeni nevidljivim žicama koje smo si sami
postavili. Oslobodimo brzace bistrog uma i mašte, osjetit ćemo dah života u
njegovoj cijelosti. Jer doista, neimaština nije ništa drugo do život bez mašte.
Za Baglamu piše: Adha Kargić, studentica komunikologije
Svaka čast Adha!
OdgovoriIzbriši